Sunday, January 20, 2008

10 DAUS DHU THA`LABAN DAN PERMULAAN PENAKLUKKAN ORANG-ORANG HABASYAH DAN SEJARAH ARYAT YANG MENJADI WAZIR YAMAN

Seorang lelaki Saba` dipanggil Daus Dhu Tha`laban menyelamatkan diri dengan seekor kuda menghala ke padang pasir menghindarkan diri dari mereka (ada seorang Yaman meriwayatkan bahwa seorang lelaki Najran yang dipanggil Jabbar b. Fayd juga selamat.). Dia terus memecut sehingga sampai di istana Byzantine. Apabila dia minta maharaja meolongnya menentang Dhu Nuwas dan kumpulannya, dia juga menceritakan apa yang terjadi. Selepas menjawab yang negerinya terlalu jauh ditolong dengan mengirim pasukannya, tetapi dia akan menulis kepada Raja Habasyah seorang Kristian dan daerahnya pun dekat dengan Yaman. Selanjutnya dia pun menulis meminta kepada baginda membantu Daus membalas dendam.

Daus pergi ke Negus membawa surat maharaja Byzantine, lalu Raja Habasyah menghantar bersamanya tujuh puluh ribu orang tentera Habasyah, dipimpin oleh seorang lelaki yang dipanggil Aryat. (Dia memerintahkannya bunuh sepertiga dari lelaki itu, membiarkan sepertiga negeri itu, dan menawan sepertiga dari wanita dan kanak-kanak jika dia menaklukinya) Bersama dengan tentera terebut terdapat seorang lelaki bernama Abraha bergelar `muka terbelah'. .Aryat menyeberang laut dengan Daus Dhu Tha`laban dan mendarat di Yaman. Dhu Nuwas bersama dengan orang-orang Himyar dan demikian suku-suku Yaman yang di bawah pemerintahannya keluar menentangnya, dan setelah selesai memberi pesanan Dhu Nuwas dan pasukannya bersedia untuk menggempur. (suatu perkiraan menyatakan kekacauan tentera Yaman dan mereka lemah pertempuran.). Melihatkan yang dia sudah hilang kawalan, Dhu Nuwas memusingkan kudanya menghala ke laut memukulnya sehingga ia masuk ke dalam ombak dan membawanya dari air cetek ke air dalam. Itulah kali terakhir ia dilihat. Aryat memasuki Yaman dan mengambil rampasan. (Dia menjalankan perintah Negus, menghantar sepertiga wanita dan kanak-kanak kepadanya. Dia tinggal di sana di negeri tersebut dan menyempurnakan penaklukannya.)

Ada seorang Yaman terkenang bagaimana Daus yang telah membawa orang-orang Habasyah kepada mereka bersyair:

Tidak seperti Daus dan tidak seperti barang yang dibawanya di dalam tas pelananya.

Dan katanya ini menjadi perumpamaan di Yaman sehingga hari ini.

Dhu Jadan seorang Himyar (merakam penghinaan mereka ke atas sisa-sia keagungan mereka dan peruntuhan Aryat ke atas tembok-tembok mereka Silhin, Baynun, dan Ghumdan cukup unik dalam keindahannya) mengucapkan:

Kelembutan! Air mata tidak boleh disuruh bercucuran semula.
Kerisauan bukan untuk engkau tetapi untuk mereka yang mati.
Selepas Baynun tidak batu-batu atau kesan tertinggal
Dan selepas Silhin akan adakah orang membina rumah begitu lagi?

Baynun, Silhin, dan Ghumdan adalah Yamani tembok-tembok kota yang Aryat binasakan dan tiada seperti semuanya wujud.

Dia melanjutkan:

Perdamaian, memalukan engkau! Kau tak boleh ubah aku dari tujuanku.
Cacianmu mengeringkan air liurku!
Dengan musik para penyanyi pada masa berlau ia cukup enak.
Bila kami minum arak tulen termahal.
Minum arak semaunya membawa aku tidak malu.
Jika perangaiku tidak menyenangkan - teman akan mencaci.
Untuk kematian tiada seorangpun boleh menangguh
Meskipun dia minum minyak wangi tabib.
Atau rahib dalam tempat terpencilnya yang tinggi
Di mana burung nasar dikeliling sarangnya terbang manja.
Engkau telah dengar menara Ghumdan:
Dari puncak gunung ia rendah
Tukang yang mahir, dengan batu-batu dia kukuh,
Ditampal tanah liat licin basah dan bersih;
Lampu–lampu minyak nampak di dalamnya
Bahkan, seperti memancarkan cahaya gemerlap.
Di sebelah dinding tembok pohon-pohon kurma indah
Pada buah yang masak ranum dalam rumpunan terang.
Sekali ini tembok baru adalah debu-debu hari ini,
Api telah meratah semua kecantikannya
Dhu Nuwas memaki kesal tembok agungnya,
Dan mengingatkan penduduknya nasib mereka nanti.

Dengan merujuk kepadanya, Ibn al-Dhi'ba al-Thaqafi telah
berkata (31):
Kehidupan kamu adalah tidak selamat untuk seorang lelaki yang apabila kematian dan umur tuanya merampasnya.


Kehidupan kamu seorang lelaki telah tiada tempat hendak lari –tiada tempat rawatan

Bolehkah selepas suku-suku Himyar dibinasakan satu pagi di sana dengan bencana serangan,,
Beribu-ribu pahlawan (berarak) seperti langit sebelum hujan.

Laungan kuda-kuda perwira yang memekakkan mereka daan akan lari pahlawan-pahlawan dengan bau mereka yang menusuk.

Perempuan sihir dengan sejumlah habuk kemenyan besar adalah cara mereka.

`Amr bin.Ma`di Karib al-Zubaydi berkata mengenai suatu pertengkarkan, dengan Qays bin.Makshuh al-Muradi apabila dia dengar yang dia telah mengancamnya, dan membawa kepada ingatan tentang hilangnya kegemilangan Himyar:

Adakah engkau mengancam aku seolah-olah engkau adalah Dhu Ru`ayn
Atau Dhu Nuwas pada hari utama mereka?
Ramai lelaki sebelum kamu telah berjaya
Dengan sebuah kerajaan yang teguh asasnya di antara manusia.
Orang Purba seperti di zaman `Ad
Terlampau ganas, mengatasi raja-raja zalim,
Masih penduduknya binasa
Dan dia menjadi pengembara di antara manusia (32).

No comments: